Het beste dieet voor een wielrenner

Van de Blog

Het beste dieet voor een wielrenner

Het wielrenseizoen is weer in volle gang en met de Tour de France in het vooruitzicht is het aardig om te weten wat een wielrenner nu zoal eet in het wedstrijdseizoen. Natuurlijk moet de fiets van een wielrenner in topconditie zijn maar de renner zelf moet dat natuurlijk ook. Wielrennen is een schoolvoorbeeld van een duursport. Soms zit een wielrenner zo’n 6 tot 8 uur op de fiets bij een grote ronde. Dan heeft hij geen tijd om even gezellig te lunchen. Maar hij moet toch eten. Hoe doet hij dat dan? En hoe zorgt hij voor een goede voorbereiding?

Persoonlijk voedingsschema

De prestaties van een renner worden beïnvloedt door voldoende rust en een goed voedingschema. Vroeger waren wielrenners overgeleverd aan de koks in het hotel waar zij verbleven. Tegenwoordig heeft bijna iedere ploeg een eigen kok en mobiele keuken bij zich. De kok weet wat iedere renner graag eet, want dát is belangrijk. Ze hoeven echt niet drie weken lang alleen pasta’s of repen te eten. Wat wel vast staat is dat een wielrenner per dag zo’n 6000 tot 8000 kcal binnenkrijgt (!). Voor een normaal persoon is 2500 kcal (man) en 2000 kcal (vrouw) voldoende. Wil de renner ‘s ochtends een stuk taart bij het ontbijt. Dan krijgt hij die. Wil hij liever drie borden pap? Geen probleem. Dat kan geregeld worden.

Een goed ontbijt als start van de dag

Een gemiddeld ontbijt van een wielrenner bestaat uit havermoutpap met vruchten, noten of rozijnen. Verder staat er vaak een omelet op het menu en een rijst- of broodproduct. Fruit mag ook niet ontbreken bij het ontbijt. Een banaan is danwaarschijnlijk het meest gekozen stuk fruit. Soms wordt het aangevuld met een shake met proteïnen of creatine.

Eten op de fiets

Natuurlijk moet een wielrenner tijdens de etappe ook kunnen eten. Hij zal dan geen boterhammen tevoorschijn toveren, maar kleine energierijke producten zoals een energy bar. Ook worden er regelmatig vloeibare producten gegeten en cafeïne voor een verbetering van het duurvermogen.

Afsluiting van een energieke dag
Als eerste is het belangrijk om na een koers het niveau van de koolhydraten aan te vullen, anders worden je spieren aangetast. Renners zijn niet direct terug in het hotel, dus zullen ze ter plekke al wat innemen. Je kan hierbij denken aan fruit en energydranken. Deze vullen ook direct het vochtverlies aan. Het avondeten is vaak een zeer gevarieerde maaltijd. Het eten moet in ieder geval goed verteerbaar zijn, zodat je de volgende dag met een ‘lege’ maag kan beginnen. Om de energie- en eiwitvoorraad weer aan te vullen wordt er in veel gevallen gebruik van speciale sportvoeding.

Speciale sportvoeding van groot belang

wielrennen

Bij het ontbijt, op de fiets en aan het einde van de dag maken veel sporters gebruik van speciale voedingssupplementen. Je kan hierbij denken aan supplementen zoals proteïne, dit draagt bij aan spierherstel na fysieke inspanning, en dit is niet alleen nuttig voor een duursporter als een wielrenner. Ook voor de recreatieve sporter die 1 a 2 keer per week in de fitnesszaal te vinden is kan dit een goede toevoeging zijn aan het sportschema. Tegenwoordig hoef je niet meer naar een speciaalzaak om dit soort producten uit te proberen.

Zo heeft Kruidvat speciaal voor de heavy- en recreatieve sporters  Kruidvat Pro Dynamics sportvoeding. Een speciaal assortiment met kwalitatief hoogstaande producten  voor een scherpe prijs. Bepaal wat voor sporter en/of renner je bent en probeer eens wat extra proteïne toe te voegen in je voedingsschema.  Net als de renners zal je merken dat je met wat extra proteïne en eiwitten beter voorbereid zal zijn op de volgende rit.