Voor het eerst op een racefiets? Dit moet je vooral niet doen!

Van de Blog

wielrennen beginner

Voor het eerst op een racefiets? Dit moet je vooral niet doen!

Het wielerseizoen is alweer van start en de eerste grote wielerwedstrijden hebben al plaatsgevonden. Tijd om als wielerliefhebber zelf weer op de fiets te klimmen en kilometers te maken. Dat is voor velen een terugkerend patroon. Wie voor het eerst op een racefiets stapt, heeft juist nog geen ervaring met een goede voorbereiding. Je kent de regels niet en weet waarschijnlijk nog niet zo goed hoe wielrennen in zijn werk gaat. Daarom volgen hier 9 dingen die je als beginnende wielrenner vooral niet moet doen. Zo kom je een eerste wielertocht goed door en kun je de eerste keer meteen al volledig genieten van het wielergevoel.

1. Fietsen zonder helm

Wielrennen is niet zonder gevaar. Op een racefiets haal je vaak hoge snelheden van boven de 25 kilometer per uur. Een val kan daarom hard aankomen, zeker wanneer je verkeerd op je hoofd belandt. Ga dan ook nooit wielrennen zonder helm want dat is veel te gevaarlijk. Hier vind je verschillende tips die helpen bij de aankoop van een fietshelm.

2. Fietsen zonder goede kleding

Wielrenners hebben geen gewone kleding aan, maar speciale kledingstukken die gemaakt zijn om lang op de fiets te kunnen zitten. Zo draag je een fietsbroek met verharding om geen zadelpijn te krijgen en bij voorkeur materiaal dat niet schuurt. Zorg dus dat je beschikt over goede fietskleding voor het wielrennen.

3. Gaan fietsen zonder voeding

Wanneer je gaat wielrennen moet je rekening houden met goede voeding! Na een uurtje fietsen kun je al behoorlijk moe zijn. Met te weinig voedsel op zak ligt de hongerklop op de loer. Zorg daarom voor licht verteerbaar voedsel zoals chocolade of muesli repen en neem meer mee dan je denkt nodig te hebben.

4. Fietsen zonder voldoende drinken

Bidons met water zijn toch de standaard binnen het wielrennen. Bovendien zijn ze makkelijk op de fiets mee te nemen door ze in een houder vast te klikken op het frame. Vuistregel is een ongeveer een halve liter water per uur.

bidonhouders

5. Geen rekening houden met pech

Het is altijd handig om goed materiaal bij je te hebben om bijvoorbeeld een lege band op te pompen. Ook een klein, lichtgewicht reparatiesetje met binnenband is zinvol om mee te nemen, je weet immers nooit wat je onderweg overkomt.

6. Te laat uit de pedalen klikken

Kom je tot stilstand en ben je nog niet uit de pedalen, dan komt een val extra hard aan. Zorg dat je eerst oefenend zodat je weet hoe je snel uit de pedalen klikt: houd je voet horizontaal en geef met je hak een flinke schop naar de buitenkant.

klikpedalen wielrennen

7. Verkeerd remmen bij een bocht of afdaling

Remmen is misschien wel het moeilijkste van het wielrennen. Te laat of niet remmen in een afdaling is gevaarlijk. Gewoon dalen zonder te trappen is zeker de eerste keer het veiligste. Ook is de regel dat je voor de bocht remt en niet in de bocht.

8.Direct lange afstanden fietsen

Natuurlijk wil je als wielrenner lange afstanden fietsen, daar doe je het tenslotte voor. Die lange afstanden zijn echter vermoeiend, zeker als je nog weinig gewend bent. Begin daarom met bijvoorbeeld 30 kilometer en bouw dat stap voor stap verder op. Gebruik bijvoorbeeld een trainingsschema voor beginners om conditie op de fiets op te bouwen.

9. Fietsen in een groep

Natuurlijk is in een groep rijden veel gezelliger. Er zijn echter veel regels waar je je aan moet houden en zoveel dingen om rekening mee te houden. Begin daarom gewoon in je eentje tot je met een zeker gevoel op de racefiets zit.

wielrennen in een groep