Zadelpijn? Zorg dat je er geen last (meer) van hebt!

Van de Blog

Zadelpijn? Zorg dat je er geen last (meer) van hebt!

Zadelpijn? Zorg dat je er geen last (meer) van hebt!

Zadelpijn is één van de meest vervelende bijkomstigheden van het wielrennen. Je kunt het dan ook gerust als een blessure beschouwen, want zadelpijn kan bijzonder pijnlijk zijn en een negatieve invloed hebben op je prestaties. Iedereen is wel eens met beurse billen van zijn of haar racefiets afgestapt. Maar wat is zadelpijn eigenlijk precies en wat doe je als je er last van hebt? En minstens zo belangrijk: hoe voorkom je het? Dat lees je in dit artikel.

Wat is zadelpijn?

Zadelpijn ontstaat door overbelasting en is onder te verdelen in twee soorten: gevoelloosheid van de genitaliën en zitvlakproblemen. Deze twee soorten gaan – helaas – vaak hand in hand en veroorzaken daarmee dat pijnlijke, ruwe en/of verdoofde gevoel dat je billen en het omliggende gebied (het perineum) teistert.

Zadelpijn is bovendien ook helemaal niet zo onschuldig als je in de eerste instantie zou denken. Zenuwen en bloedvaten worden bijvoorbeeld dichtgedrukt. De doorbloeding van de geslachtsorganen neemt na slechts drie minuten fietsen zelfs al met zo’n 70 tot 80 procent af. Het is dan ook niet zo vreemd dat de helft van de wielrenners (zowel mannen als vrouwen) te maken krijgt met doofheid van de genitaliën.

Ook een geïrriteerde huid wijst op zadelpijn

Er valt echter meer onder zadelpijn – ook huidproblemen (op het zitvlak, uiteraard) kunnen hierdoor ontstaan. De meest voorkomende problemen zijn:

  • Zweetkliercysten – een verstopping van de uitgang van een zweetklier die gevoelig is voor bacteriële infecties.
  • Talgkliercysten – een verstopping van de uitgang van een talgklier die steeds groter wordt wanneer er niets aan gedaan wordt.
  • Furunkels – een abces onder de huid als gevolg van een bacteriële infectie van een haarzakje.
  • Karbonkels – een ernstigere en uitgebreidere vorm van een furunkel.

Zadelpijn? Zorg dat je er geen last (meer) van hebt!

Zo voorkom je zadelpijn

Behoorlijk akelig dus, die zadelpijn. Het is dan ook belangrijk dat je zadelpijn al vanaf je eerste tocht voorkomt. Hierbij is het goed om te weten, dat zadelpijn eigenlijk enkel wordt veroorzaakt door een te hoge druk op je zitvlak. Wil je de pijn verminderen, dan zal je de druk moeten verminderen. Een goede manier om dit te bereiken is door af te vallen.

Andere manieren die je helpen om zadelpijn te voorkomen, zijn:

  • Zorgen voor een passend zadel. Het is niet zozeer de vorm van het zadel dat hierbij belangrijk is, maar vooral ook de breedte ervan. Je zitbotjes moeten de druk goed op kunnen vangen. Wil je zeker weten dat jouw zitvlak voldoende ondersteund wordt door je zadel? Laat dan een zadelmeting uitvoeren bij je fietsenwinkel.
  • Zorgen voor de juiste afstelling van het zadel. Het is belangrijk dat het zadel niet te hoog staat. Is dit namelijk wel het geval, dan ontstaat er door het trappen veel meer wrijving tussen je huid en je fietsbroek. Dit kan leiden tot een geïrriteerde en zelfs een geïnfecteerde huid.
  • Zorgen voor goede wielerkleding. Je kunt echt niet zonder een goede fietsbroek. Deze moet aan de binnenkant gevoerd zijn met een vocht absorberend materiaal. En uiteraard mag er geen enkele naad, zoom of stiksel zitten op de plaats waar je zitvlak het zadel raakt.
  • Zorgen voor een goede hygiëne. Om irritaties en huidinfecties te voorkomen, is het belangrijk dat je je wielerkleding na iedere tocht wast met een antibacterieel wasmiddel. Spoel de kleding vervolgens goed ut, zodat er geen zeepresten achterblijven. Ook is het belangrijk om je huid goed te verzorgen. Zo is het bijvoorbeeld onverstandig om het schaamhaar rond het zitvlak af te scheren.
  • Zorgen voor een wisselende houding. Verschuif af en toe op je zadel en zorg dat je vooral op het achterste gedeelte van het zadel zit. Dit biedt namelijk de meeste ondersteuning. Ook is het slim om regelmatig op de pedalen te gaan staan om zo de druk op het zitvlak af te doen nemen.

Voorkomen is beter dan genezen

Krijg je toch te maken met zadelpijn, dan is het belangrijk om het gekwetste gebied zo goed mogelijk te verzorgen. Denk bijvoorbeeld aan het insmeren van de geïrriteerde huid met een vette crème en het goed schoonmaken van open plekken. Heb je erg veel pijn, dan kun je overwegen om een pijnstiller te slikken – dit kan zeker halverwege een lange tocht een optie zijn. Ook is het slim om te zorgen dat je een andere fietsbroek bij je hebt. Deze kan namelijk net de druk weer op een andere manier verdelen en daardoor verlichting bieden.